Profiel – Baangroep

Terug naar overzicht loopgroepen

Baan en weg groep voor senioren en masters
Groep Baangroep
Trainer / Coach Marc Rotsaert
Training op: Woensdag 19.15 – 20.45   Baan, Bras           intensief/extensieve interval
Vrijdag 19.15 – 20.45         Weg, Wippolder, korte rustige interval)
Zaterdag/zondag:               Omgeving Delft: tempoduur/ blokken/ climaxloop/ fartlek.
Geschiedenis: In 2019 ben ik, Marc, gestart als trainer van deze groep. Het is een voortzetting van baangroep geleid door Dick Lam. Deze groep bestaat ruim 10 jaar. Gedurende die periode wordt er op de baan getraind op de Brasserskade.

Atleten waren en zijn prestatiegericht. Een deel van de groep is al sinds het begin bij de groep actief. Tijdens de coronapandemie was het langere tijd niet mogelijk om in groep te trainen en was het aanbod aan wedstrijden beperkt. Desondanks is de samenstelling van de groep stabiel gebleven en een aantal heeft deelgenomen aan de marathon van Rotterdam en aan baanwedstrijden.

De groep: De kern van de groep bestaat uit 12 personen, mannen in de leeftijdsrange 25-50.

De groep lopers is niet heel groot maar wel trouw. Woensdag op de baan is vaste prik. In het weekend worden trainingen soms samen afgewerkt. Er wordt (als het is toegestaan) met grote regelmaat deelgenomen aan wegwedstrijden, 5 kilometer tot  marathons. Er worden ook baanwedstrijden gelopen.

Hoofdoel is om je persoonlijke record te verbeteren en/of voor een goede klassering in (regionale) wedstrijden mee te doen. De ambitie van de meeste lopers is om de komende jaren nog beter te worden.

De richttijden zijn:

  • 5km: 16:15 – 19:00
  • 10km: 34:00 – 38:30\
  • Marathon 2:40-3:05
Waarom ga JIJ meetrainen ? Je wil de grenzen van je mogelijkheden op loopgebied verkennen.
Je hebt de mogelijkheid om regelmatig te trainen, minimaal 3 keer in de week.
Je wil op specifieke momenten pieken en je verwacht hardloop advies op maat.
Je wil exact je trainingstijden weten om zo exact mogelijk de intensiteit van de training te kunnen sturen.
Je wil leren hoe je het beste je krachten kan doseren, in de training en in de wedstrijd.
Je staat ervoor open om aan je techniek en kracht te werken.
Met anderen trainen helpt je om gemotiveerd te blijven als het zwaar wordt tijdens een training.
Bijzonderheden: De meeste lopers lopen al meer dan 5 jaar wedstrijden. De meeste hebben meerdere marathons op hun naam staan. Nu de ergste periode van de coronapandemie voorbij is, komt de wil terug om te werken aan verbetering van de prestatie. Top 20 in regionale wedstrijden zoals de Golden Ten is een mogelijk doel. Er zijn ook lopers die voor de middellange afstand gaan. Zij gaan voor persoonlijke records op de afstand 800 meter tot 3 kilometer.

Woensdagavond is de gezamenlijke training. Op vrijdag wordt eventueel meegetraind met groep 2. Voor het weekend wordt af en toe afgesproken om samen te trainen, of om een wedstrijd te lopen. Ook voor andere dagen in de week staan het trainingsschema trainingen op het programma.

Trainer/coach:

 

De trainer/coach werkt met een (twee)maandelijks trainingsschema en een plan voor de lange termijn op basis van de geformuleerde doelen per atleet. Bij trainingen en wedstrijd is de trainer/coach aanwezig als begeleider voor alle atleten.

De trainer heeft in 2019 de cursus BLT3 afgerond bij de atletiek unie. Hij is actief geworden als trainer waar hij voordien atleet was, in eerste instantie onder toezicht van de oud-trainer, later zelfstandig. Sinds 2001 is hij actief als wedstrijdatleet, aanvankelijk op de middellange afstand, later op de middellange afstand. Jarenlang draaide hij mee in de regionale top en hij neemt ook deel aan grote landelijke wedstrijden en zelfs internationale master kampioenschappen. Specialiteit: cross/veldlopen.

Dus: Ben je een prestatiegerichte loper op de middellange/lange afstand, ben je bereid om week na week minimaal 3 keer per week te trainen. Kun je zoveel mogelijk op woensdag avond deelnemen aan de gezamenlijke training (en eventueel op vrijdag en in het weekend met anderen lopen). Vind je het belangrijk dat deze doelen aansluiten bij de doelen van de andere lopers in de groep? Dan is dit de groep waarbij je je moet aansluiten.